خودرو

صنعت خودروسازی چین پیشی گرفته از آمریکا؛ نگرانی مدیرعامل فورد از رقبای چینی

زمانی که صنعت خودروسازی چینی به سبب کپی‌برداری از طراحی‌های معتبر جهانی مورد تمسخر قرار می‌گرفت، به سر آمده است. اکنون این شرکت‌ها با پیشرفت‌های قابل توجه در زمینه مهندسی و استفاده از نیروی کار ارزان و مواد اولیه فراوان، به یک قدرت بزرگ در صنعت تبدیل شده‌اند.

طبق گزارش وال استریت ژورنال، جیم فَرلی، مدیرعامل فورد، پس از بازدید از چین و تجربه خودروهای محلی، به این نتیجه رسیده است که تولیدکنندگان خودروهای الکتریکی چینی تبدیل به یک تهدید جدی برای صنعت خودروسازی آمریکا شده‌اند. او و جان لاولر، مدیر مالی شرکت، که در این سفر او را همراهی می‌کرد، تأکید کردند که “چینی‌ها از ما پیشی گرفته‌اند.”

فرلی در مقایسه‌ای تاریخی به رشد خودروسازان ژاپنی در دهه ۱۹۸۰ اشاره کرد، که توانستند بازار فروش برندهای آمریکایی را به دست آورند و همچنین به تأثیر رو به رشد خودروسازان چینی در دهه‌های اخیر اشاره کرد، به ویژه در زمینه خودروهای الکتریکی.

پیکاپ برقی شارک BYD

چگونه فورد در برابر این تهدید مقابله می‌کند؟

در تلاش برای رقابت با خودروسازان چینی و تسلا، فرلی اعلام کرد که فورد در حال کار بر روی پلتفرمی جدید برای تولید خودروهای الکتریکی ارزان‌قیمت است. این در حالی است که فورد آماده عرضه کراس‌اوور کوچک الکتریکی پوما می‌باشد، اما به نظر نمی‌رسد که این خودرو در ایالات متحده به فروش برسد و بازار اصلی آن اروپا خواهد بود.

علی‌رغم تمرکز بر خودروهای الکتریکی، فورد هنوز نتوانسته است تولید انبوهی از این خودروها را راه‌اندازی کند. به عنوان مثال، یک SUV الکتریکی سه ردیفه که قرار بود در سال ۲۰۲۷ عرضه شود، به تعویق افتاده و فورد نیز بودجه سرمایه‌گذاری در خودروهای الکتریکی را کاهش داده است.

BYD سیل

تصمیمات فورد در سال‌های اخیر نشان‌دهنده تغییرات در استراتژی‌های تولیدی این شرکت است. به عنوان مثال، تولید فیستا که یکی از محبوب‌ترین خودروهای اروپا بود، سال گذشته متوقف شد.

در پاسخ به رقابت چین، بسیاری از کشورها از جمله ایالات متحده و اتحادیه اروپا، تعرفه‌های سنگینی بر خودروهای الکتریکی چینی وضع کرده‌اند. به تازگی، دولت بایدن تعرفه‌ای ۱۰۰ درصدی بر این خودروها اعلام کرده است که از تاریخ ۲۷ سپتامبر اجرایی خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به آخرین اخبار صنعت خودرو، کارانیوز را دنبال کنید.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا