تکنولوژی

رسیدگی قضایی به مشکل فروش اکتان در پمپ‌های بنزین و مواجهه با سودجویی

در شرایطی که تامین بنزین سوپر با مشکل مواجه شده و خودروهای مدرن نیز به سوخت با کیفیت بالاتری نیاز دارند، افزایش تقاضا برای خرید اکتان در پمپ‌بنزین‌ها مشاهده می‌شود. برخی از جایگاه‌داران حتی با اصرار به مشتریان، آنها را برای خرید اکتان ترغیب می‌کنند. با این وجود، فروش اکتان در پمپ‌بنزین‌ها غیرقانونی اعلام شده است، اما همچنان این کسب و کار سودآور برای برخی ها جذابیت دارد.

رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران سوخت، در یک مصاحبه با خبرگزاری ایرنا تاکید کرد که فروش مکمل بنزین در جایگاه‌ها ممنوع بوده و متخلفین با پیگرد قضایی مواجه خواهند شد. وی افزود که تقاضا برای خرید مکمل‌های سوخت افزایش یافته و این موضوع باعث گسترش فعالیت‌های سودجویانه در این زمینه شده است.

براساس اظهارات سخنگوی صنف جایگاه‌داران، برخی از جایگاه‌داران به صورت اجباری به فروش مکمل بنزین اقدام می‌کنند. این فروش بدون اطلاع مشتری و با استفاده از ترفندهای مختلف صورت می‌گیرد. در نتیجه، مشتریان اکتان خریداری کرده و متحمل هزینه‌های اضافی می‌شوند بدون آنکه از قبل اطلاع داشته باشند.

بازار فروش اکتان تقلبی داغ شده است!

با کاهش کیفیت بنزین و دشواری دسترسی به بنزین باکیفیت، بازار اکتان‌های تقلبی نیز به شدت داغ شده است. اکثر مکمل‌های سوختی که در بازار به فروش می‌رسند و نام‌های خارجی دارند، در واقع تقلبی هستند. استفاده از این مکمل‌های تقلبی می‌تواند به گرفتگی در سیستم پاشش سوخت خودرو منجر شود که در صورت عدم توجه، مالک خودرو مجبور به پرداخت هزینه‌های سنگین برای تعمیر موتور خواهد بود.

عرضه خودروهای توربوشارژر در بازار ایران از جمله عوامل محرک فروش اکتان است. حتی خودروسازان داخلی نیز به تولید اتومبیل‌هایی با موتور توربوشارژر پرداخته‌اند. برخی از این خودروها شامل دنا پلاس توربوشارژر و شاهین هستند. علاوه بر این، اکثر خودروهای مونتاژی چینی در بازار ایران نیز به موتورهای توربوشارژر مجهز هستند. افزایش تعداد این خودروها در بازار در کنار کاهش کیفیت بنزین و دسترسی دشوار به بنزین سوپر، به رونق فروش اکتان در ایران منجر شده است.

image-OiUfP4Vj-415592bfefd343108175e99777c8b2b2-ei_1653029593940-1024x575.jpg

واکنش اولیه نهادهای مسئول به موضوع فروش اکتان، ممنوعیت عرضه مکمل سوخت در پمپ‌بنزین‌ها بود. با این حال، بر اساس گزارش کارانیوز، این ممنوعیت نتوانسته شرایط را بهبود ببخشد و تنها بازار سیاه فروش اکتان را در کشور تقویت کرده است. تنها راهکار موثر برای جلوگیری از عرضه گسترده اکتان‌های تقلبی، توزیع بنزین باکیفیت در تمامی جایگاه‌ها است. حتی خودروهای داخلی تولید شده در دهه 1390 نیز برای عملکرد صحیح و کاهش استهلاک به بنزین یورو 4 یا سوپر نیاز دارند.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا