اقتصادی

زمان ایده‌آل برای دریافت واکسن آنفلوآنزا کدام است؟

علی روح‌بخش در مورد جدیدترین وضعیت عرضه واکسن آنفلوانزا در داروخانه‌ها توضیح داد: واکسن‌های آنفلوانزا شامل دو برند هلندی اینفلوواک تترا و فرانسوی واکسی‌گریپ، تقریباً دو هفته قبل به داروخانه‌های تحت نظارت دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد توزیع شده و هم‌اکنون در دسترس هستند.

روح‌بخش در ادامه افزود: این دو نوع واکسن که پارسال ۳ والانس بودند، امسال به صورت ۴ والانس (شامل ۴ نوع ویروس) عرضه شده‌اند.

همچنین او قیمت واکسن هلندی را ۴۰۰هزارتومان و فرانسوی را ۳۴۰هزارتومان اعلام کرد و یادآور شد: بیمه‌های دولتی مانند سال قبل هزینه این واکسن‌ها را پوشش نمی‌دهند، اما برخی از بیمه‌های خصوصی مانند شرکت‌ها یا بانک‌ها، آن‌ها را تحت پوشش قرار خواهند داد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد تأکید کرد که با توجه به وجود شرکت‌های پخش در تمام شهرستان‌های اطراف مشهد، واکسن‌ها باید در داروخانه‌های شهرستان‌ها نیز توزیع شوند.

روح‌بخش در خصوص آخرین آمار این دو نوع واکسن آنفلوانزا بیان کرد: در حال حاضر، حدود ۴۳هزار واکسن هلندی و ۲۵هزار واکسن فرانسوی در کل داروخانه‌های مشهد و ۱۵ شهرستان توزیع شده است.

بهترین زمان برای تزریق این واکسن از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر می‌باشد

روح‌بخش در مورد افرادی که باید واکسن دریافت کنند، توضیح داد: توصیه می‌شود افراد مسن، کودکان با بیماری‌های زمینه‌ای، بیماران دیابتی، خانم‌های باردار و کادر پزشکی این واکسن را دریافت کنند، اما توصیه می‌کنیم استفاده از این واکسن برای همه افراد صورت نگیرد.

او اضافه کرد: سال گذشته با کمبود واکسن مواجه نشدیم و حتی مقداری از واکسن‌ها باقی ماند. با توجه به اینکه تاریخ انقضاء هر واکسن سالانه است، امیدواریم امسال نیز با مشکل کمبود مواجه نشویم.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مورد پرهیزهای غذایی برای افرادی که می‌خواهند واکسن دریافت کنند، بیان کرد: هیچ پرهیز غذایی خاصی نیاز نیست اما توصیه می‌شود واکسن‌ها تا زمان استفاده در شرایط سرد نگهداری شوند.

روح‌بخش بهترین زمان استفاده از این واکسن را از ۱۵ شهریور تا ۱۵ مهر عنوان کرد و تاکید کرد: تزریق این واکسن باید در مراکز درمانی با حضور کادر درمانی انجام شود تا در صورت بروز واکنش آلرژیک، به سرعت کنترل و مدیریت شود.

او در پایان یادآور شد: از مردم درخواست می‌کنیم که فقط گروه‌های هدف برای دریافت این واکسن اقدام کنند، زیرا در غیر این صورت با کمبود واکسن مواجه خواهیم شد.

منبع: کارانیوز

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا