تکنولوژی

کشف جدید محققان: چربی شکم عامل اصلی دردهای مزمن بدن

مطالعه جدیدی که توسط گروهی از دانشمندان دانشگاه‌های تاسمانی، استرالیای غربی و موناش انجام شده، نشان دهنده ارتباط مستقیم بین تجمع چربی در ناحیه شکم و بروز دردهای طولانی‌مدت است.

این تحقیق که داده‌های بیش از ۳۲ هزار فرد را که تحت اسکن‌های MRI شکم قرار گرفته بودند مورد بررسی قرار داده، به ارزیابی میزان چربی‌های احشایی و زیرپوستی پرداخته است. از شرکت‌کنندگان سؤالاتی در مورد دردهایی که در نواحی مختلف بدن خود برای مدت زمانی سه ماه یا بیشتر تجربه کرده بودند نیز پرسیده شده است.

image-aE9bEtg0-stomach11-1024x683.jpg

ارتباط چربی شکمی با درد مزمن

بر اساس یافته‌های این مطالعه، هم چربی‌های احشایی و هم چربی‌های زیرپوستی به صورت مستقیم با افزایش درد‌های مزمن در ارتباط هستند. از طریق یک نسبت موسوم به VAT، محققان توانسته‌اند نشان دهند که افزایش چربی‌های احشایی در زنان، درد‌های مزمن را دو برابر افزایش می‌دهد. در زنانی که دارای چربی زیرپوستی بالاتری بودند، این دردهای مزمن تا ۶۰ درصد بیشتر گزارش شده است. در مردان، این ارتباط ۳۴ درصد با چربی‌های احشایی و ۳۹ درصد با چربی‌های زیرپوستی بود.

دانشمندان در این مطالعه تأکید کردند که: «چربی شکمی، به ویژه چربی‌های احشایی، به طور مستقیم با دردهای اسکلتی-عضلانی در ارتباط است و می‌تواند نشان‌دهنده نقش تجمع چربی‌های اضافی در ایجاد دردهای گسترده در بدن باشد.»

همچنین، این مطالعه بر این نکته تأکید دارد که اثرات درد در زنان نسبت به مردان شدیدتر است، که می‌تواند به دلیل تفاوت‌های هورمونی و نحوه توزیع چربی در بدن آن‌ها باشد.

این تحقیق در مجله Regional Anesthesia & Pain Medicine منتشر شده است و به‌طور خاص به بررسی ارتباط بین تجمع چربی شکمی و درد مزمن پرداخته است.

با توجه به نتایج این مطالعه، کاهش وزن و کم کردن دور کمر، می‌تواند در کاهش دردهای اسکلتی-عضلانی مؤثر باشد، که خبر خوبی برای افراد رنج‌برده از این نوع دردها به شمار می‌آید. برای کسب اطلاعات بیشتر و دسترسی به جدیدترین مقالات علمی، به وب‌سایت کارانیوز مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا