پر بحث ترینها

نخستین سینمای غرب تهران توسط خارجی‌ها ساخته شد

بر اساس گزارش‌های منتشر شده توسط کارانیوز، سینما المپیک به عنوان یکی از باشکوه‌ترین سینماهای تهران که از دهه ۴۰ شمسی تاکنون به فعالیت خود ادامه داده، شناخته می‌شود. این سینما که در بیش از شش دهه از تاسیسش می‌گذرد، همچنان به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین سالن‌های نمایش فیلم در پایتخت محسوب می‌شود.

image-LgpPGRob-5061173.jpg

در دهه ۴۰، زمانی که تمام امکانات تفریحی و رفاهی شهر تهران محدود به مرکز شهر بود، تصور احداث یکی از مدرن‌ترین سینماها در قسمت غربی شهر، دور از ذهن به نظر می‌رسید. با این حال، سینما المپیک به عنوان یکی از مجلل‌ترین سینماهای تهران از دهه ۴۰ شمسی به یادگار مانده است.

این سینما به همزمان با ساخت شهرک المپیک در این منطقه احداث شد و بدون شک اولین سینمای ساخته شده در غرب پایتخت به شمار می‌رود. نصرالله حدادی، تهران‌پژوه، با توجه به اطلاعات به دست آمده از منابع مختلف، بیان می‌کند که ساخت این سینما به دهه ۵۰ بازمی‌گردد و ارتباط مستقیمی با افتتاح مجموعه ورزشی آزادی و برگزاری بازی‌های آسیایی در تهران داشته است.

سینما المپیک در دوران بازی‌های آسیایی تهران به شدت مورد توجه قرار گرفت، اما پس از پایان بازی‌ها به تدریج مورد غفلت واقع شد. این سالن سینمایی پس از انقلاب اسلامی و برای مدتی به حال خود رها شد، اما در سال ۱۳۸۸ بازسازی و دوباره در اختیار عموم قرار گرفت.

حدادی در ادامه توضیحات خود افزود: «سینما المپیک با معماری مدرنی که دارد و گفته می‌شود توسط طراحان خارجی ساخته شده، در سال‌های اولیه که غرب تهران هنوز جمعیت زیادی نداشت، دوران آرامی را سپری کرد. اما بعدها به محلی برای نمایش فیلم‌های مهم تبدیل شد و به دلیل موقعیت جغرافیایی آن در کنار باغ‌ها و رودخانه کن، جذابیت خاصی پیدا کرده بود.»

این تهران‌پژوه در پایان خاطرنشان کرد: «با گذشت زمان و افزایش سریع جمعیت در غرب تهران، سینما المپیک کم کم از انزوای خود خارج شد. با این حال، پس از تغییرات جغرافیایی و تقسیم‌بندی مناطق شهر، این سینما موقعیت مطلوبی از نظر جغرافیایی پیدا نکرد و همچنان به اندازه سینماهای مرکزی شهر مورد توجه قرار نگرفت. سینما المپیک تا قبل از ظهور پردیس‌های سینمایی، به عنوان یکی از مدرن‌ترین و مجلل‌ترین سینماهای تهران شناخته می‌شد و هنوز هم از امکانات قابل توجهی برخوردار است.»

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا