تکنولوژی

پژوهش جدید نشان می‌دهد: دوزهای بالای داروی ADHD ممکن است عوارض جانبی جدی به همراه داشته باشد

داروی آدرال یکی از درمان‌های شناخته‌شده برای بیماری کم‌توجهی – بیش‌فعالی (ADHD) به شمار می‌رود. با این حال، افزایش چشمگیر تجویز این دارو در آمریکا طی دو دهه اخیر، نگرانی‌هایی را در میان پژوهشگران برانگیخته است مبنی بر اینکه عوارض جانبی نادر اما خطرناکی ممکن است برای برخی بیماران به وجود آید.

طبق گزارشی که در ScienceAlert منتشر شد، مطالعه‌ای جدید که توسط محققان بیمارستان مک‌لین در بوستون انجام شده، نشان می‌دهد که احتمال بروز روان‌پریشی یا شیدایی در افرادی که دوزهای بالایی از آدرال را مصرف می‌کنند، تا حدود 5 برابر افزایش می‌یابد.

عوارض جانبی جدی داروی ADHD

محققان توضیح دادند که پس از همه‌گیری کووید-19 و افزایش تجویز داروها به صورت آنلاین، عدم وجود دستورالعمل‌های کافی برای مصرف دوزهای بالای آدرال، موجب شده است که مصرف این دارو افزایش یابد. در حالی که سازمان غذا و داروی آمریکا قبلاً هشدارهایی را به برچسب این دارو افزوده بود، با این حال، تحقیقات در مورد میزان و شدت عوارض جانبی این دارو نسبتاً محدود است.

image-Fcv1IkSJ-HighDosesOfAdderallCanCauseMania.jpg.webp

در مطالعه جدید، محققان سوابق پزشکی افراد بین 16 تا 35 سال را که از سال 2005 تا 2019 در چندین بیمارستان در آمریکا بستری شده بودند، بررسی کردند. آن‌ها 1374 نفر را شناسایی کردند که برای اولین بار دچار روان‌پریشی یا شیدایی شده بودند و این افراد را با 2748 بیمار دیگر که به دلایل دیگری در بیمارستان بستری شده بودند، مقایسه کردند.

یافته‌ها نشان داد که افرادی که آدرال مصرف کرده بودند، در مقایسه با گروه کنترل، 2.68 برابر بیشتر احتمال دارد که به دلیل روان‌پریشی یا شیدایی در بیمارستان بستری شوند. این خطر در دوزهای بالاتر از 40 میلی‌گرم به 5.28 برابر می‌رسد.

image-8iICacq1-adderall-capsules_022423ap_shortages-fda-1024x575.jpg

در تحلیل جداگانه‌ای، محققان هیچ خطری را در مورد ریتالین، داروی دیگری که برای درمان ADHD استفاده می‌شود، مشاهده نکردند. آن‌ها تصور می‌کنند که این تفاوت ممکن است به دلیل تفاوت‌های کلیدی در نحوه عملکرد این دو دارو باشد.

برچسب فعلی داروی آدرال معمولاً مصرف 20 میلی‌گرم را توصیه می‌کند، اما در عمل، پزشکان ممکن است دوزهای متفاوتی را تجویز کنند. محققان اظهار داشتند: «بی‌دقتی در تجویز دوز» می‌تواند به عوارض جانبی جدی منجر شود؛ به گفته آن‌ها، عموم مردم، از جمله پزشکان، ممکن است تصور کنند که می‌توانند تمام علائم ADHD را از بین ببرند، اما این دیدگاه واقع‌بینانه نیست.

برای اطلاعات بیشتر درباره موضوعات پزشکی و بهداشتی مختلف، می‌توانید به وب‌سایت کارانیوز مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا