پر بحث ترینها

لانینا در فصل پاییز به ایران می‌رسد

بنابر گزارشاتی از خبرگزاری کارانیوز، استان‌های مستقر در دل زاگرس مرکزی امسال با کاهش شدید بارندگی در فصل پاییز مواجه هستند. با وجود اینکه پیش‌بینی‌های فصلی اطمینان کامل ندارند، ولی تحلیل‌های کارشناسان نشان می‌دهد که میزان بارندگی‌های پاییزی به نسبت میانگین ۳۰ ساله گذشته کاهش خواهد یافت.

تغییرات اقلیمی همچنان بر سر شهرهای ایران سایه افکنده‌اند. کارشناسان از پیش‌بینی یک پاییز گرم و خشک خبر می‌دهند. بر اساس ارزیابی‌های جهانی، ایران در پاییز سال ۱۴۰۳ با ۵۰ تا ۷۰ درصد احتمال، شاهد خشکسالی و کاهش قابل توجه بارش‌ها خواهد بود. صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران وضع هوا، در مصاحبه‌ای تأکید کرد که این شرایط بیشترین تأثیر را بر استان‌های واقع در زاگرس مرکزی خواهد داشت.

نقش هوش مصنوعی در پیش‌بینی‌ها

با وجود اینکه پیش‌بینی‌های فصلی دقت مطلق ندارند، اما استفاده از فناوری‌های پیشرفته و هوش مصنوعی تا حدی امکان پیش‌بینی را فراهم می‌کند. احد وظیفه، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، اشاره کرد که مهم‌ترین عامل پیش‌بینی فصلی، شرایط آب اقیانوس آرام و مناطق گرمسیری است. او افزود که امسال انتظار می‌رود دمای آب اقیانوس آرام کمی پایین بیاید و این تأثیر مستقیمی بر کمتر شدن بارندگی‌ها و افزایش دما در پاییز دارد.

مشکلات تأمین آب در برخی استان‌ها

وظیفه با اشاره به تأثیرات کم‌بارشی بر منابع آبی توضیح داد که کاهش بارندگی‌ها و افزایش دما مستقیماً بر منابع آبی مانند رودخانه‌ها، سدها و آب‌های زیرزمینی تأثیر می‌گذارد. او اشاره کرد که استان‌هایی مانند تهران، قزوین، خراسان رضوی و سمنان که بارندگی‌های کمتری نسبت به معیارهای طبیعی تجربه کرده‌اند، با چالش‌های جدی‌تری مواجه هستند.

ثبت دماهای تاریخی

احد وظیفه اظهار داشت که برخی از مناطق در این استان‌ها با کمبود آب مواجه بوده و حتی آبرسانی توسط تانکر انجام می‌شود. او خاطرنشان کرد که کمبود بارش‌ها این وضعیت را شدیدتر می‌کند و تعداد روستاهای دچار تنش آبی را افزایش می‌دهد.

در پایان، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره پیش‌بینی‌های تابستان ۱۴۰۴ توضیح داد که تأثیر کم‌بارشی پاییز بر تابستان آینده قطعیت کمی دارد؛ با این حال، او پیش‌بینی کرد که تابستان ۱۴۰۴ با توجه به کاهش «ال‌نینو» و گذر به فاز «لانینا»، به اندازه تابستان امسال که گرم‌ترین دوره تاریخ را تجربه کرد، گرم نخواهد بود.

image-Usf1o1Ut-1804854_413.jpg

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا