تیتر یک

علائم سویه جدید کرونا به نام ایکس‌ئی‌سی

image-fR3VlxJD-1881087_883.jpg

بررسی‌های اخیر کارشناسان نشان می‌دهد که یک نوع جدید ویروس کرونا به نام «کووید ایکس‌ئی‌سی» (Covid XEC) در حال شیوع است.

طبق گزارشات منتشر شده توسط ایسنا، این سویه برای اولین بار در ماه ژوئن در کشور آلمان شناسایی شده و تاکنون در بیش از ۱۵ کشور واقع در سه قاره مختلف ظاهر شده است.

متخصصان پیش‌بینی کرده‌اند که با آغاز فصل سرما، این ویروس می‌تواند ظرف چند ماه آینده به سویه غالب تبدیل شود و تعداد زیادی از افراد را به بیمارستان‌ها بفرستد.

«اریک توپل»، مدیر موسسه تحقیقاتی «اسکریپس» در کالیفرنیا، اظهار داشته است که کووید ایکس‌ئی‌سی در حال حاضر در سرتاسر جهان در حال گسترش است.

وی در مصاحبه‌ای با روزنامه «لس آنجلس تایمز» خاطرنشان کرد که ممکن است چند هفته یا چند ماه زمان ببرد تا این ویروس شروع به ایجاد یک موج جدید از ابتلا کند.

دکتر «الیزابت هادسون»، رئیس یک بیمارستان در جنوب کالیفرنیا، تأکید کرد که کارشناسان بهداشتی در هفته‌های آتی به نظارت دقیق بر این ویروس ادامه خواهند داد.

به گفته وی، ابتلا به ایکس‌ئی‌سی در کشورهای غرب اروپا مانند آلمان و هلند مشاهده شده و در حال سریع گسترش است.

این متخصص افزود که این سویه در ایالات متحده آمریکا نیز دیده شده است، اما تاکنون شیوع کمی داشته است.

این سویه که ترکیبی از گونه‌های کی‌اس‌۱.۱ (KS.۱.۱) و کی‌پی۳.۳ (KP.۳.۳) است، علائمی مشابه بیماری‌های آنفلوآنزا و سرماخوردگی ایجاد می‌کند.

بیشتر افراد در عرض چند هفته بهبود می‌یابند، اما برای برخی دیگر روند بهبود طولانی‌تری خواهد بود و بعضی از بیماران ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند.

علائم معمولی که در بیماران مبتلا به این سویه جدید کووید مشاهده شده، شامل تب، سرفه مداوم، از دست دادن حس چشایی یا بویایی، تنگی نفس و احساس خستگی یا فرسودگی است.

علاوه بر این، علائم سرماخوردگی مانند سردرد، گلودرد، انسداد یا آبریزش بینی، از دست دادن اشتها، اسهال و حالت تهوع نیز در مبتلایان به کووید ایکس‌ئی‌سی دیده می‌شود.

بر اساس گزارش کارانیوز و به نقل از روزنامه دیلی‌میل، آخرین آمار منتشر شده در بریتانیا نشان می‌دهد که آمار هفتگی ابتلا به کووید به ۴.۳ درصد افزایش یافته است. بریتانیا همچنین تا تاریخ ۳۰ اوت، ۱۰۲ مورد مرگ مرتبط با کووید گزارش کرده است.

با این حال، سازمان سلامت بریتانیا هنوز اطلاعات دقیق‌تری در مورد سویه ایکس‌ئی‌سی ارائه نکرده است.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا