پربازدیدترین

سنگی که پیشتر نادیده گرفته شده بود، به قیمت ۱.۱ میلیون دلار فروخته شد

تینا مزدکی: در اعماق یکی از رودخانه‌های جنوب شرقی رومانی، یک زن مسن توانست تکه‌ای ۳.۵ کیلوگرمی از کهربا را که جزو بزرگ‌ترین نمونه‌های دست‌نخورده کهربا در جهان به شمار می‌رود، پیدا کند. این سنگ که به نظر می‌رسید فقط یک سنگ معمولی است، اکنوان ۱.۱ میلیون دلار ارزش دارد.

کهربا، که از رزین طبیعی درختان میلیون‌ها سال قبل تشکیل شده، با گذشت زمان به ماده‌ای سخت و قیمتی تبدیل می‌شود و به عنوان یک نوع سنگ قیمتی شناخته می‌شود. در رومانی، بخصوص در نواحی اطراف روستای کولتی، می‌توان کهرباهایی را در ماسه‌های کنار رودخانه بوزائو یافت.

image-Yu2ARTjc-6094367.jpg

این نوع کهربا که با نام رومانیت شناخته می‌شود، به دلیل داشتن طیف وسیعی از رنگ‌های قرمز، شهرت یافته و ارزش بالایی دارد.

رودخانه بوزائو برای مدت طولانی هدف دزدان جواهرات بوده است، اما برخی از سنگ‌ها مانند این سنگ بزرگ، از دست سارقین در امان مانده‌اند. این سنگ توسط زنی مسن که در روستای کولتی زندگی می‌کرد کشف شد، بدون اینکه او از ارزش واقعی آن آگاه باشد. پس از درگذشت این زن در سال ۱۹۹۱، وراث او به اهمیت این سنگ پی بردند.

آنها پس از درک اینکه این سنگ تنها یک سنگ معمولی نیست، آن را به دولت رومانی فروختند تا توسط کارشناسان موزه تاریخ کراکوف در لهستان بررسی شود. بر اساس گفته‌های کارشناسان، این کهربا ممکن است بین ۳۸ تا ۷۰ میلیون سال قدمت داشته باشد و کشف آن از نظر علمی و موزه‌ای بسیار مهم است.

این کهربا اکنون به‌عنوان گنجینه ملی رومانی شناخته می‌شود و از سال ۲۰۲۲ در موزه استانی بوزائو نگهداری می‌شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این کهربا و دیگر موضوعات مرتبط، می‌توانید به وب‌سایت کارانیوز مراجعه کنید.

۲۲۷۳۲۳

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا