تکنولوژی

تولید نخستین پای رباتیک مجهز به ماهیچه‌های مصنوعی قادر به پرش

دانشمندان به تازگی پای رباتیکی با «ماهیچه‌های مصنوعی» ساخته‌اند که قابلیت پرش سریع روی زمین‌های متفاوت را دارد. این ماهیچه‌ها در اصل کیسه‌هایی هستند که با روغن پر شده‌اند و به ربات کمک می‌کنند تا حرکاتی شبیه به انسان انجام دهد.

«رابرت کاتزشمان»، یکی از پژوهشگران پروژه، ابراز امیدواری کرده است که در آینده از این تکنولوژی برای ساخت ربات‌های انسان‌شکل که قادر به انجام «کارهای خسته‌کننده خانگی» هستند، استفاده شود.

در حال حاضر، ربات‌های انسان‌نما موجود با استفاده از موتورها و اتصالات فلزی خود قادر به انجام وظایف معینی هستند؛ اما به گفته محققان، این ربات‌ها به دلیل قیمت بالا و خطرات احتمالی در محیط خانه، می‌توانند مشکل‌ساز باشند. کاتزشمان می‌گوید که سقوط این ربات‌ها روی انسان‌ها می‌تواند بسیار دردناک باشد.

او تأکید می‌کند که ربات‌های کمکی باید قادر به انجام کارهایی نظیر بغل کردن یا دست دادن با دیگران باشند.

چگونگی ساخت پای رباتیک با ماهیچه مصنوعی

پژوهشگران برای توسعه این تکنولوژی از 600 ماهیچه موجود در بدن انسان الهام گرفته‌اند تا رباتی بسازند که به شکلی روان و سریع حرکت کند و بپرد. آن‌ها از «ماهیچه‌های مصنوعی» که به عنوان محرک‌های الکتروهیدرولیک نیز شناخته می‌شوند، استفاده کرده‌اند.

image-T54PerqE-muscular-robot-loeg-1024x615.jpg

این محرک‌های نرم که شبیه کیسه‌های فریزر هستند، با روغن پر شده و به الکترودها متصل هستند. انقباض و انبساط مایع داخل کیسه به این فناوری کمک می‌کند تا نحوه عملکرد ماهیچه حیوانات را شبیه‌سازی کند.

به گفته دانشمندان، این پای رباتیک توانایی تحمل سطوح ناهموار را با سرعتی بیشتر نسبت به مدل‌های پیشین دارد. در تست‌های انجام شده، ربات توانسته است تا 13 سانتی‌متر بپرد. با این حال، هنوز این پای رباتیک تنها قادر به پریدن به صورت دایره‌ای است.

علاوه بر این، محققان اظهار داشتند که اجزای سازنده ماهیچه‌های مصنوعی این فناوری هزینه بر نیستند و امیدوارند که با تولید انبوه در سال‌های آینده، پیشرفت این فناوری با سرعت بیشتری ادامه یابد.

برای مطالعه بیشتر درباره فناوری‌های نوین، سایت کارانیوز را دنبال کنید.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا