پر بحث ترینها

ترفند پزشکیان برای جلوگیری از افزایش قیمت بنزین

مطابق با یافته‌های منتشر شده توسط روزنامه جهان صنعت، تنها راه برای جلوگیری از افزایش نرخ بنزین، اصلاح روابط با آمریکا و جذب سرمایه خارجی است.

image-cqmQ0taH-2125978_837.png

بر اساس گزارش روزنامه:

دولت مسعود پزشکیان با وراثتی از چالش‌های بزرگ آغاز به کار کرده است، که عمدتا به آنها با عنوان ناترازی‌ها اشاره می‌شود.

دولت چهاردهم به عنوان میراث‌دار ناترازی‌های فراوان، باید به زودی اقداماتی انجام دهد و با تعیین سیاست‌های کلان اقتصادی، مسیر خود را مشخص کند. تصمیم دولت برای پیشبرد یک شوک‌درمانی است یا تثبیت وضعیت موجود؟ پیامدهای اجرای سیاست‌های انقباضی از طریق کنترل نرخ ارز به نظر دوام زیادی ندارد و انتظار می‌رود تا پایان سال ۱۴۰۳، تورم سالانه به بیش از 30 درصد برسد.

از طرف دیگر، افزایش قیمت بنزین در شرایط کنونی برای دولت ریسک بالایی دارد، اگرچه ممکن است در آینده به اجبار به این سمت روی آورد. با این حال، تا زمانی که مذاکرات خارجی دوباره آغاز شود و فضایی برای جذب سرمایه ایجاد گردد، زمان بسیاری خواهد برد.

بنابراین، ابزاری که در کوتاه‌مدت در دسترس دولت قرار دارد، طراحی یک سیاست مالی و بودجه‌ای منطقی برای سال ۱۴۰۳ است که به تدریج و در طول تقریبا یک سال، تورم را به زیر 30 یا 25 درصد کاهش دهد. در غیر این صورت، ایجاد رشد اقتصادی بالا یا جذب سرمایه خارجی قابل توجه در سال اول دولت دور از دسترس به نظر می‌رسد.

اگر دولت پزشکیان تا پایان امسال و همچنین سال آینده بر کنترل تورم تمرکز کند، می‌تواند اقدامات اصلاحی خود در حوزه اقتصاد را به شکل بهتر و موثرتری پیاده‌سازی کند، به طوری که تأثیر آن بر سفره‌های مردم به ویژه دهک‌های ضعیف کمتر باشد. در این سناریو، دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی دقیق، ناترازی‌های اقتصادی و غیراقتصادی را تا پایان دوره چهارساله خود کاهش دهد.

برای اطلاعات بیشتر، به وب‌سایت کارانیوز مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا