تکنولوژی

برندگان مسابقه فیلم‌برداری میکروسکوپی نیکون ۲۰۲۴ معرفی شدند

برگزیدگان چهاردهمین دوره مسابقه ویدیوهای میکروسکوپی Small World In Motion نیکون اعلام شدند. این مسابقه در سال 2024 ویژگی‌های خیره‌کننده‌ای از موجوداتی را به نمایش گذاشت که در شرایط عادی دیده نمی‌شوند.

طبق اطلاعات منتشر شده در وب‌سایت مسابقه نیکون، در این دوره 370 اثر از نقاط مختلف جهان و از 40 کشور به داوری رسیده است. نفر اول این دوره، دکتر «برونو ولوتینی» متعلق به موسسه زیست‌شناسی سلولی مولکولی ماکس پلانک بوده که ویدیویی از تقسیم میتوزی سلول‌های جنین مگس میوه را ارائه داده است.

این تحقیقات می‌توانند به درک بهتر فرآیندهای رشد جنینی در دیگر گونه‌ها کمک کرده و احتمالاً در درمان بیماری‌هایی نظیر سرطان و اختلالات ژنتیکی مؤثر واقع شوند.

دکتر ولوتینی در مورد این ویدیو می‌گوید:

«جنین‌های مگس میوه در خانه‌های ما یافت می‌شوند، در آشپزخانه‌ها و سطل‌های زباله‌مان به رشد خود ادامه می‌دهند. ویدیویی که من تهیه کرده‌ام، تأثیر چشمگیری دارد زیرا نشان می‌دهد که فرایندهای سلولی و بافتی هر روز اطراف ما در حال وقوع است، حتی در موجودات بسیار ساده.»

ویدیوهای برتر این دوره از مسابقه نیکون

در ویدیوی دوم، شاهد قطرات کوچک آب هستیم که بر فلس‌های پروانه طاووس‌بال قرار گرفته و به تدریج تبخیر می‌شوند. این پروانه‌ها بال‌هایی با نقوش چشم‌مانند دارند تا شکارچیان را گمراه کنند.

ویدیوی سوم توسط یک متخصص مغز و اعصاب ثبت شده و به ما امکان می‌دهد نگاهی به داخل نخاع گورخرماهی بیندازیم و رشد سلول‌های عصبی را مشاهده کنیم. در این ویدیو، سلول‌های اولیگودندروسیت دیده می‌شوند که در تولید ماده‌ی میلین، ماده‌ای که غلاف‌های محافظ اطراف رشته‌های عصبی را تشکیل می‌دهد، نقش دارند.

ویدیوی چهارم، نمایی بسیار نزدیک از فرایند سازماندهی میکروتوبول‌ها در شرایط اصطکاک را نشان می‌دهد. این تصاویر با استفاده از فلورسانس و بزرگ‌نمایی 20 برابر تهیه شده‌اند.

ویدیوی پنجم، تاردیگرید را نشان می‌دهد که بر روی کرم لوله‌ای حرکت می‌کند. تاردیگریدها، که به نام خرس آبی نیز شناخته می‌شوند، جانداران میکروسکوپی بسیار مقاومی هستند که می‌توانند در سخت‌ترین شرایط محیطی زنده بمانند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دیدن ویدیوهای بیشتر، به وب‌سایت کارانیوز مراجعه کنید.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا