تکنولوژی

بررسی اولیه مدل OpenAI O1؛ هوش مصنوعی با ویژگی‌های وسواسی

شرکت OpenAI به تازگی o1، یکی از جدیدترین مدل‌های هوش مصنوعی خود را با قابلیت‌های استدلالی منتشر کرده است. این مدل جدید، قابلیت تأمل کوتاهی را قبل از پاسخ‌دهی به سوالات کاربران دارد که نکته‌ی قابل توجهی به شمار می‌رود.

o1 در مقایسه با نسخه‌ی پیشین خود، GPT-4o، هم برتری‌ها و هم ضعف‌های مشخصی دارد. بر اساس اظهارات OpenAI، هرچند که o1 در استدلال و پاسخگویی به سوالات پیچیده‌تر توانمندتر است، اما هزینه‌ی استفاده از آن تقریباً چهار برابر GPT-4o است. علاوه بر این، ابزارها و قابلیت‌های متعددی که در GPT-4o وجود دارد در o1 مفقود است.

در وب‌سایت رسمی کارانیوز آمده است که GPT-4o همچنان بهترین گزینه برای اکثر کاربردها است و o1 در انجام وظایف ساده‌تر، ضعف‌هایی دارد.

image-Rh9WnnpT-Kian-Katanforoosh-1024x576.jpg

یکی از کارشناسان برجسته در این زمینه، «کیان کتان‌فروش»، مدیرعامل ایرانی‌الاصل Workera و استاد دانشگاه استنفورد، درباره o1 بیان داشت:

«جامعه هوش مصنوعی با هیجان فراوان به این پیشرفت نگاه می‌کند. اگر بتوانید یک الگوریتم یادگیری تقویتی را با برخی از تکنیک‌های مدل زبانی که OpenAI ارائه داده است، ترکیب کنید، می‌توانید یک فرآیند تفکر گام‌به‌گام ایجاد کنید که به مدل اجازه می‌دهد بر روی ایده‌های بزرگی که مد نظر دارید به صورت معکوس کار کند.»

چند مثال از تجربه کار با هوش مصنوعی o1

image-tOL9i9mG-o1-example-1024x781.jpg

در یک نمونه، از o1 خواسته شد تا در برنامه‌ریزی یک مهمانی خانوادگی برای روز شکرگزاری به کاربر کمک کند. پس از 12 ثانیه تأمل، o1 پاسخی با بیش از 750 کلمه ارائه داد که نشان می‌دهد دو اجاق گاز برای پخت و پز برای 11 نفر کافی است و نیازی به اجاره اجاق سوم نیست.

image-kW4oY6yB-o1-example1-1024x1006.jpg

در مثال دیگری، از o1 خواسته شد تا برای یک روز کاری شلوغ شامل جلسات متعدد و سفر، برنامه‌ریزی کند. واکنش هوش مصنوعی OpenAI بسیار دقیق و ظاهراً بزرگ بود.

به طور کلی، o1 تمایل دارد که حتی برای ساده‌ترین سوالات نیز پاسخ‌های طولانی تولید کند. وقتی از این مدل پرسیده شد که در کدام منطقه آمریکا می‌توان درخت سرو پیدا کرد، پاسخی بیش از 800 کلمه‌ای ارائه داد که شامل تمام گونه‌های سرو کشور و نام علمی آن‌ها بود.

پس اگر به دنبال پاسخ‌های مستقیم و کوتاه هستید، GPT-4o گزینه‌ی بهتری است. توجه داشته باشید که o1 یک مدل پرهزینه است و برای سوالات ساده‌تر، هزینه‌ی بیشتری را در پی دارد. همچنین برخی کارشناسان o1 را کمتر تصمیم‌گیرنده و بیشتر ابزاری برای زیر سوال بردن تفکر شما در مورد تصمیمات بزرگ می‌دانند.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا