تکنولوژی

ایکس فیلترینگ برزیل را دور زده است؛ جریمه سنگینی برای شرکت ایلان ماسک در پیش است

شبکه اجتماعی ایکس که اخیراً در برزیل با ممنوعیت مواجه شده است؛ به نظر می‌رسد که یک به‌روزرسانی خودکار برای اپلیکیشن تلفن همراه خود ارائه داده که به این برنامه امکان می‌دهد ممنوعیت اعمال شده در برزیل را دور بزند. در پی این وقایع، دادگاه عالی برزیل با تهدید به جرائم روزانه سنگین، ایکس و استارلینک متعلق به ایلان ماسک را مورد هدف قرار داده است.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، برخی از کاربران برزیلی مجدداً توانسته‌اند به ایکس دسترسی پیدا کنند. انجمن تأمین‌کنندگان اینترنت و مخابرات برزیل (ABRINT) اعلام کرده که بازگشت ایکس مدیون به‌روزرسانی اخیر برنامه به نرم‌افزار Cloudflare است که استفاده از آدرس‌های IP متغیر را ممکن ساخته است.

تغییر ایکس برای دورزدن فیلترینگ برزیل

image-trYKrZam-X-Musk-Brazil-1024x576.jpg

پیش از این به‌روزرسانی، ایکس از آدرس‌های IP خاصی استفاده می‌کرد که می‌توانستند به سادگی شناسایی و مسدود شوند.

ABRINT می‌گوید که این تغییرات فرآیند مسدودسازی برنامه را به شدت پیچیده‌تر کرده است. در توضیحات آن آمده است:

«بسیاری از IPهای پویا با سرویس‌های قانونی دیگری مانند بانک‌ها و پلتفرم‌های بزرگ اینترنتی به اشتراک گذاشته می‌شوند و مسدود کردن یک IP بدون تأثیر بر سرویس‌های دیگر غیرممکن است.»

تهدید ایکس به جریمه توسط قاضی برزیلی

image-SLBmVix7-Alexandre-de-Moraes-1024x683.jpg

«الکساندر دی مورائس»، قاضی دیوان عالی، در حکم جدیدی دستور داده است که ایکس «دوباره مسدود شود» و اعلام کرده است که این شرکت و استارلینک ممکن است به ازای هر روز عدم رعایت قوانین، مبلغ 921000 دلار جریمه نقدی پرداخت کنند. وی همچنین به شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی دستور داده است که اقدامات فوری برای جلوگیری از دسترسی به ایکس در برزیل انجام دهند.

ایکس از اواخر ماه اوت در برزیل مسدود شده است، زمانی که قاضی «الکساندر دی مورائس» به ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی این کشور دستور داد تا این شبکه اجتماعی را پس از ماه‌ها درگیری علنی به‌دلیل امتناع از مسدودکردن حساب‌های خاص فیلتر کنند. استارلینک متعلق به ایلان ماسک نیز در این درگیری‌ها تحت تأثیر قرار گرفت و حساب‌های بانکی آن در برزیل برای مدتی مسدود شدند.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا