افزایش مصرف گل و حشیش در میان نوجوانان؛ هشدار به والدین و مربیان

علی غلامی، رئیس هیات مدیره کانون انجمن‌های صنفی مراکز درمان سو مصرف مواد مخدر کشور در یک نشست خبری اعلام کرد که تعداد افراد ثبت‌شده با کد ملی در مراکز درمانی مربوط به سوءمصرف مواد مخدر به یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر می‌رسد که تحت درمان هستند.

غلامی خاطرنشان کرد که مسئولیت ایجاد کلینیک‌های سو مصرف مواد مخدر توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر به وزارت بهداشت واگذار شده است.

او تأکید کرد که هر فرد معتاد، به طور متوسط ۱۰ نفر دیگر را درگیر مشکلات خود می‌کند و در حال حاضر ۹ هزار مرکز برای ترک اعتیاد فعال هستند.

وزارت بهداشت، بر اساس گفته‌های غلامی، هیچ سامانه‌ای برای توزیع داروهای مربوط به درمان مواد مخدر ندارد و میزان داروهای بخشیده شده نامشخص است.

غلامی می‌افزاید که پیش‌سازهای مواد مخدر در کارگاه‌های زیرزمینی به متادون تبدیل شده و از سال گذشته شاهد نشت گسترده‌ای از این داروها در جامعه بوده‌ایم.

آذرخش مکری، استاد روانپزشکی، در نشست مطبوعاتی اشاره کرد که مصرف محرک‌ها زمانی باب بود که افراد می‌خواستند شب‌ها کار کنند ولی این استفاده مضر است.

مکری به تغییر الگوی مصرف مواد در بین جوانان اشاره کرد و گفت: حشیش و گل جایگزین مواد سنتی شده‌اند و حس کاذبی به جوانان می‌دهند.

او تأکید کرد که هیچ ماده مخدری نمی‌تواند بازار را به طور کامل در دست بگیرد و با آگاه شدن از عوارض آن، مصرف‌کنندگان دست از استفاده می‌کشند.

مکری یادآور شد که اثرات اصلی حشیش و گل تقریباً مشابه است و نوجوانانی که دچار بی‌انگیزگی شده‌اند، دچار انزوای اجتماعی نیز می‌شوند، که این مسئله برای خانواده‌ها نگران‌کننده است.

وی همچنین به اهمیت فرایند بلوغ در جوانان و تأثیر انحراف به مواد مخدر در صورت جدایی والدین اشاره کرد.

کارانیوز گزارش می‌دهد که آرمین محمدی، عضو هیات مدیره کانون مراکز ترک اعتیاد بیان داشت که جوانان گل را به عنوان یک ماده خوشنام اشتباه تلقی می‌کنند و این تصور کاملاً اشتباه است.

محمدی انتقاد کرد که آموزش و پرورش اجازه صحبت در مورد اعتیاد به مواد مخدر در مدارس را نمی‌دهد و آخرین پروتکل درمان اعتیاد مربوط به سال ۹۳ است.

وی تأکید کرد که یکی از دلایل ارجاع افراد معتاد به عطاری‌ها، عدم وجود پروتکل مناسب در کلینیک‌های ترک اعتیاد است.

بیتا میرزایی، نایب رئیس مراکز درمان اعتیاد، به باور غلط درباره عوارض زیاد متادون اشاره کرد و گفت که مصرف بی‌رویه هر دارویی عوارض دارد.

شهرام شمس، عضو انجمن پزشکان عمومی کشور، گفت: حدود ۲ میلیون نفر معتاد تحت درمان در مراکز ترک اعتیاد هستند و این مراکز سالانه از توزیع ۲ هزار تن مواد مخدر در جامعه جلوگیری می‌کنند.

مشاهده بیشتر

تحریریه

تیم تحریریه کارانیوز

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا